WSPOMAGANIE SIĘ OD WEWNĄTRZ, CZYLI "SUPLEMENTACJA URODY CI DODA"!

sobota, 27 czerwca 2015

Suplementy kuszą nas wszelkiego rodzaju reklamami zachwalającymi co rusz to nowy produkt " na piękne, paznokcie, spłycenie zmarszczek, likwidację cellilitu itd." Ale czy one działają? Przedstawiam Wam moją opinię - niefachową, bo nie jestem farmaceutką, ale chciałam przedstawić krótką pogadankę na temat suplementów, szczególnie przeznaczonych na "włosy, paznokcie i skórę".
Suplement - fachowa definicja 
Suplement diety jest środkiem spożywczym, którego celem jest uzupełnienie normalnej diety, będący skoncentrowanym źródłem witamin lub składników mineralnych lub innych substancji wykazujących efekt odżywczy lub inny fizjologiczny, pojedynczych lub złożonych, wprowadzany do obrotu w formie umożliwiającej dawkowanie, w postaci: kapsułek, tabletek, drażetek i w innych podobnych postaciach, saszetek z proszkiem, ampułek z płynem, butelek z kroplomierzem i w innych podobnych postaciach płynów i proszków przeznaczonych do spożywania w małych, odmierzonych ilościach jednostkowych (...). Suplementy diety mogą zawierać w swoim składzie witaminy i składniki mineralne, które naturalnie występują w żywności i spożywane są jako jej część, oraz inne substancje wykazujące efekt odżywczy lub inny efekt fizjologiczny.Poziom witamin i składników mineralnych obecnych w suplementach diety, w zalecanej przez producenta dziennej porcji spożywanego suplementu diety powinien uwzględniać: 1. górne bezpieczne poziomy witamin i składników mineralnych ustalone na podstawie naukowej oceny ryzyka, w oparciu o ogólnie akceptowane dane naukowe, uwzględniając zmienne stopnie wrażliwości różnych grup konsumentów; 2. spożycie witamin i składników mineralnych wynikające z innych źródeł diety; 3. zalecane spożycie witamin i składników mineralnych dla danej populacji. Maksymalny dopuszczalny poziom zawartości witamin i składników mineralnych oraz innych substancji wykazujących efekt odżywczy lub inny efekt fizjologiczny zapewnia, że zwykłe stosowanie suplementu diety zgodnie z informacją zamieszczoną w oznakowaniu będzie bezpieczne dla zdrowia i życia człowieka.Oznakowanie, prezentacja i reklama suplementów diety nie mogą zawierać informacji stwierdzających lub sugerujących, że zbilansowana i zróżnicowana dieta nie może dostarczyć wystarczających dla organizmu ilości składników odżywczych. [Źródło GIS]
A dlaczego przytoczyłam definicję suplementu? Bo zauważyłam, że wiele osób traktuje suplementację jako zamienniki zdrowej, zbilansowanej diety i od samego suplementu wymagają zbyt wiele. Ale czy mają prawo wymagać skoro producent poprzez swoje obietnice zapewnia efekty niemożliwe do realizacji po kilku tygodniach stosowania? I tak i nie. "Tak" - skoro producent ma na to namacalne dowody, a "nie" - jeśli kończy się na obietnicach i chwytach marketingowych. 

Jak wybrać suplement dla siebie? 
a)  Ustal czego oczekujesz od suplementu - czy potrzebujesz czegoś wspomagającego odporność, bo często chorujesz, a może potrzebujesz typowo urodowego suplementu - cierpisz na wypadanie włosów czy kruchość paznokci
b) Przeanalizuj problem i jego powstanie - wypadanie włosów przez krótki czas spowodowane stresem unormuje się po zaprzestaniu uczestniczenia w stresowych sytuacjach, więc suplement może w tym przypadku być niepotrzebny czy może zmiany hormonalne trwające od dłuższego czasu - niektóre problemy nie potrzebują suplementacji a konsultacji lekarskiej
c) Jeśli przeanalizowałaś oba powyższe punkty i chcesz wspomóc się suplementacją, poczytaj jakie składniki odżywcze będą pozytywnie wpływać na to, na czym Wam zależy

Składniki, których należy szukać w suplementach na wzmocnienie włosów i przeciwko ich wypadaniu, a także w celu poprawienia stanu cery:
1. Cynk
2.Witamina A
3. Wyciąg ze skrzypu polnego
4. Witamina B1
5. Witamina B2 - ryboflawina
6. Witamina B6 
7. Witamina B12
8.Witamina E
9. Witamina C
10. Witamina PP - niacyna
11. Biotyna
12. Selen
Od początku maja testowałam suplement Bio-Selen + Cynk firmy Pharma Nord ze stosunkowo krótkim składem, ale dosyć treściwym. Nie jest to typowy suplement diety na którym jest napisane, że przeznaczony jest tylko na włosy czy paznokcie. Wybrałam go ze względu na dużą ilość selenu i cynku. Tabletkę, tego producenta, należy stosować raz dziennie podczas posiłku - nie róbcie inaczej - ja niestety spróbowałam połknąć suplement nie w trakcie jedzenia i nie pytajcie co było dalej.. Czy zauważyłam efekty po jego stosowaniu ? Tak, choć nie były spektakularne. Zauważyłam, że włosy mniej wypadały, ale suplement nie zahamował całkowicie tego zjawiska. Wydaje mi się, że wyrosło mi po nim troszkę nowych baby hair. Paznokcie również zaczęły szybciej rosnąć, choć znów nie był to efekt nienaturalny, bardzo spektakularny. Innych efektów nie zauważyłam, choć na tak krótki czas to dosyć dobry rezultat.
www.pharmanord.pl
Podsumowując: nie chce nikomu narzucać swojej opinii odnośnie konkretnych suplementów - każdy organizm jest inny, ma różne zapotrzebowanie i może inaczej przyswajać składniki mineralne. Chciałabym tylko podkreślić, że nie należy rzucać się w wir kolejnych suplementów kuszących jedynie nazwą i niewiarygodnymi efektami, zarówno w kwestii odchudzania jak i "beauty", ale najważniejszą radą jest sprawdzanie składów i ich zalecanego dziennego spożycia! Pamiętajcie, że suplement to nie lek ani magiczna tabletka, która zastąpi zróżnicowaną dietę. Możecie stosować wszystko, ale z głową! ;)

Wpisy, które mogą Cię zainteresować:

Zapraszam do dyskusji:

  1. Ja przestałam wierzyć w działanie takich tabletek

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dlaczego? Z czego to wynika? Suplementy działają w mniejszym czy większym stopniu. Niektóre faktycznie to pic na wodę, ale generalnie coś tam się do organizmu na dłużej dostaje. Sama staram się unikać suplementów w tabletkach, ale ostatnio popijam pokrzywę.

      Usuń
  2. Ja oglądałam ostatnio odcinek programu "Wiem, co jem. Wiem, co kupuję" (chyba! :D). Tam usłyszałam, że jeśli kupuje się suplementy, to należy stawiać na te z 2 - 3 składnikami, żeby się maksymalnie wchłaniały i rzeczywiście były skuteczne.

    OdpowiedzUsuń
  3. Przyznaję, że swego czasu stosowałam Skrzypovitę, a ostatnio raczej nie bawię się w suplementy. Wychodzę z założenia, że najwięcej korzyści osiągniemy z dobrze zbilansowanej diety, a organizm sam się nam odwdzięczy, bez potrzeby sztucznych wspomagaczy.

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo przydatny post, sama ostatnio sie rozgladam za dobrymi tabletkami. Mam mala wiedze w tym temacie, a moje wlosy leca z glowy jak szalone ;|

    OdpowiedzUsuń
  5. Zupełnie odeszłam od suplementów, wolę wzbogacać swoją dietę o dobroczynne składniki :)

    OdpowiedzUsuń
  6. To tak, ja na razie mam zakaz suplementacji, bo lekarz jeszcze nie do końca wie czy czasem nie mam choroby Hashimoto, a tam nie wolno przyjmować większości suplementów. Takie tam durne hormony :)
    Ale co do samego postu zgadzam się z Tobą w zupełności, że najlepiej samemu trochę zaczerpnąć wiedzy zanim się zdecydujemy na suplementację, ogarnąć czego nam brakuje, co chcemy osiągnąć i przeanalizować sobie potem składy:)

    Ps. Współczuję próby zjedzenia tej tabletki nie podczas posiłku :D

    OdpowiedzUsuń
  7. a ja lubię takie wspomagacze :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Uważam, że suplementacja czyli wspomaganie od środka jest bardzo ważne, nawet tak samo wazne jak sama wytrwała dieta i ćwiczenia.. ;) Jestem dopiero co po zakończonej kucaji bio silicą max (wybrałam akurat ją bo jest oparata na skrzypie polnym, którego ma dużo) A właściwości samego skrzypu są bardzo dobre.. a tutaj był jeszcze w połączeniu z pokrzywą :D Po miesięcznej zakończonej kuracji stwierdzam, że moje włosy sa w duzo lepszej kondycji, wręcz nieporównywalnie lepszej :)

    OdpowiedzUsuń
  9. ja obecnie stosuję Capivit na kudły:)

    OdpowiedzUsuń

Like us on Facebook

Flickr Images